Урок математики
в 4 класі
Тема. Ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1 000 з остачею. Задачі на спільну дію
Мета: ознайомити учнів з діленням багатоцифрових чисел на 10, 100, 1 000 з остачею; формувати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі на спільну роботу та ділити багатотоцифрові числа на одноцифрові; розвивати увагу, мислення, пам’ять; виховувати в учнів етичні норми поведінки, почуття взаємодомоги, організованість у навчанні.
Обладнання: картки для усної лічби, таблиця для розв’язання задач, ілюстративний матеріал, макет світлофора.
ХІД УРОКУ
- Організація класу.
Дзвоник знову задзвонив,
На урок всіх запросив.
Тож і наш 4 клас
До роботи взявся враз.
- Запрошую вас, діти, у наш шкільний автобус. Впевнена, що наша уявна подорож буде не тільки цікавою, але й корисною.
- Контроль, корекція та закріплення знань учнів.
- Перевірка домашнього завдання.
- Головне – не запізнитись на автобус. А щоб не запізнитись, треба вчасно вийти з дому і не забути всі необхідні речі. А ми не можемо йти до школи без виконаного домашнього завдання.
Самоперевірка:
-2 учні записують на дошці результати домашніх прикладів, решта учнів співставляють зі своїми результатами;
-1 учень пояснює розв’язання задачі 627.
- Усні обчислення.
- Щоб сісти в автобус, треба взяти квиток.
Завдання на квитках:
45 000 : 100250 ∙ 10010 000 : 100034 ∙ 10 000
- 400 : 100 470 ∙ 100 3850 : 10 300 ∙ 10
Гра «Назви відповідь»:
25 : 314 : 520 : 730 : 4
- : 6 65 : 7 37 : 9 67 : 8
- Щоб відправитись в дорогу, треба повторити правила дорожнього руху, а в нашому випадку ці правила математичні:
Розв’язання простих задач на рух за таблицею.
Швидкість
|
Час
|
Відстань
|
45 км/год.
|
3 год.
|
? км
|
3 км/год.
|
?
|
300 км
|
2 м/хв.
|
?
|
15 м
|
?
|
4 год.
|
280 м
|
?
|
2 год.
|
620 км
|
- Вивчення нового матеріалу
- Підготовча робота.
- Ми з вами їдемо вулицями міста. Крізь вікна ми бачимо різні вивіски. Нас зацікавили дві з них:
83 245 (Скільки всього одиниць, десятків, сотень у цьому числі?)
456 321 (Скільки тисяч у цьому числі?)
- Мотивація навчальної діяльності.
- Знання, які ми взяли є собою в дорогу, допоможуть нам у пізнанні нового та цікавого. Але перед тим ви повинні ознайомитися з інструкцією (завдання 631).
- Про що ж ви повинні дізнатися? Для кого зрозумілий текст даної інструкції?
- Пояснення вчителя
- Розгляньте вираз: 1 654 : 100
- Скільки всього сотень у числі 1 654? 54 одиниці становитимуть остачу. У числі 100 два нулі. Отже, коли ми ділимо 1 654 на 100, праворуч відраховуємо дві цифри, ставимо там кому. Числа до коми — ціле число від ділення, а числа після коми — остача
1 654 : 100 = 16 (ост. 54)
34 982 : 100 = 349,82 = 349 (ост. 82).
- Якщо ділимо на 1 000, скільки цифр справа будемо відраховувати?
- Коментоване розв’язання прикладів № 632.
- Самостійне розв’язання прикладів № 633 за варіантами (по одному прикладу для кожного варіанта).
- Ми їдемо довгими вулицями математичного міста. Такими довгими, як приклади, які ми вже вміємо розв’язувати. 1 варіант дивиться ліворуч, а 2 варіант – праворуч. (2 учні працюють біля дошки).
- Фізкультхвилинка.
- Перед нами – світлофор. Автобус зупиняється, а ми тим часом відпочинемо.
- Розвиток математичних умінь учнів
1. Робота над задачами
1) № 634 (фронтально).
Маса пшениці на 1 га
|
К-сть гектарів
|
Загальна маса пшениці
|
|
3 га
|
500 кг
|
300 га
|
? кг
|
|
|
|
|
|
2) № 635 (складання плану розв’язання, далі — самостійне розв’язання задачі складанням виразу).
ГАЗ – 24 р. – 600 ц
Другий автомобіль – 12 р. – 600 ц
Разом - ? р. – 600 ц
- Це задача на спільну роботу.
-
600 : (600 : 24 + 600 : 12) = 8 (рейсів).
3) Колективне розв’язання задачі № 636.
- Настав час повертатися назад. Але після кожної поїздки кожен шофер намагається визначити, скільки пального він витратив. Давайте допоможемо шоферу КрАЗа.
- Поясніть записані вирази:
- 1 000 : 100 — стільки разів по 100 км вміщається у 1 000 км;
- 36 · (1 000 : 100) — стільки літрів пального за нормою мав витрати шофер на шляху в 1000 км;
- 31 · (1 000 : 100) — стільки літрів пального він витратив у новому режимі роботи;
- 36 · (1 000 : 1 000) - 31 · (1 000 : 100) — стільки літрів пального шофер зекономить на шляху в 1 000 км.
- А чи є більш зручний спосіб розв’язання задачі?
- - 31) · (1 000 : 100).
- Підсумки уроку.
- Ось і ми поверулися назад. Чи продуктивною була наша подорож? Чого ви навчилися під час уроку?
- Обчислити:
2358 : 103456 : 1004567 : 1000
- Домашнє завдання: № 638, 639.
Крупяк І.В. |